Зворотній дзвінок
Зворотній дзвінок

Інтерв'ю засновника SmartFarming Артема Бєлєнкова редакторці журналу Ifarming Наталії Бабійчук, з якого ви дізнаєтесь:

  • Як налагодити ефективне управління земельним банком
  • які інструменти можуть у цьому допомогти 
  • як підготуватися до запуску ринку землі

За підрахунками Світового банку, через відсутність ринку землі український ВВП щорічно недобирає приблизно 1%. Наприклад, минулого року сільське господарство могло б принести державі приблизно 35,8 млрд доларів доданої вартості замість фактичних 13,3 млрд доларів. Водночас, у разі запуску ринку фахівці прогнозують не лише збільшення ВВП, а й зростання закордонних інвестицій та вартості самої землі. Як діяти у цій ситуації вітчизняним аграріям, щоб стати більш конкурентоспроможними? Можливо, змінити сам підхід до управління вже наявним земельним банком та загалом до управління бізнес-процесами, застосувавши перевірені цифрові рішення?

Оцифрування земельного банку в загальнодержавному масштабі

На сьогодні держава частково взяла на себе цю функцію, а також максимально мотивує аграріїв оцифровувати свій земельний банк. Відповідно, Держгеокадастр постійно доповнюється. Вимогу щодо оцифрування земельного банку диктує сам ринок. Наприклад, в Україні є висококонкурентні регіони. Люди за землю тут буквально воюють. У цих областях земельний банк оцифровано на 80-90 % як мінімум на рівні Держгеокадастру. Є регіони, де менш конкурентне середовище через якість самої землі (заліснення, піщані ґрунти тощо). Ідеться насамперед про Північ України (Чернігівська, Сумська, Житомирська, Рівненська області, Волинь). Там набагато більше порожніх місць у кадастрі. Але якщо порівнювати Україну з тими ж сусідами, то ми, образно кажучи, поки що в кінці тунелю. У Болгарії, Польщі, Росії все давно оцифровано. 

Оцифрування земельного банку великих компаній

Система управління земельним банком для них є необхідністю, на відміну від малих фермерських господарств, які обробляючи землю в межах одного-двох сіл, інколи й зовсім не оцифровують свої ділянки, спокійно користуються паперовими картами, часом домальовують їх, передруковують. Середні компанії, які також працюють здебільшого в одному регіоні, в переважній більшості вже почали вести електронний облік земельного банку: певні дані у них містяться в 1С, ділянки позначаються в окремій GIS-системі, яка не інтегрована в загальну систему. 

Чим більша компанія, тим більше у неї виникає складнощів з оцифруванням та управлінням земельним банком. Але, наприклад, агрохолдинги вимушені були робити це першими. Вони, як правило, об’єднують різні регіони зі своєю управлінською культурою на місцях, різними конкурентами, пайовиками. Зрозуміло, охопити такий величезний масив даних та проводити аналітику без оцифрування було просто неможливо. 

На щастя, все більше компаній створюють інтегровані системи, у тому числі завдяки нашій роботі. Повноцінно управляти земельним банком їм допомагають обліковий модуль, геоінформаційна система, різні форми для звітності, аналітики тощо. Незважаючи на успіхи, в Україні поки що немає жодної агрокомпанії, в якій управління земельним банком знаходилося б на тому рівні, який ми нині просуваємо.  

МХП повністю оцифрував земельний банк. Куди рухатися далі?

Те, що вдалося реалізувати в МХП, – рівень мінімальної необхідності для будь-якого підприємства, що обробляє понад 20 тис. га. Можна і потрібно рухатися далі, освоювати системи бізнес-аналітики (BI), управління бізнес-процесами (BPM), різні системи моніторингу. А взагалі будь-яка компанія має починати з правильної організації структури, поступової систематизації даних й автоматизації роботи. А управління земельним банком – це лише окрема функція в загальній системі управління. Цей проект тривав кілька років. Відтоді у SmartFarming значно збільшилася продуктова лінійка, виросла консалтингова експертиза. Та й після співпраці з агрохолдингом у нас було чимало проектів.        

Результати проекту по оцифруванню земельного банку МХП

Інформація щодо земельного банку, з чого слід починати перехід на цифру

Є три фундаментальні блоки, які необхідно довести до ладу. Поля – повинні бути обміряні, оцифровані й об’єднані в одній базі. Земельні ділянки – потрібно оцифрувати та приєднати до договорів в рамках окремих сільрад, що перебувають у зоні інтересів господарства. Тобто навіть якщо ви обробляєте у межах села лише 100 га, потрібно занести в базу всі підпорядковані їй земельні ділянки. І третє – створити повний електронний реєстр договорів. Після цього можна рухатися далі.      

Найточніший метод обміру полів

Ми перевіряли різні варіанти: обходили, об’їжджали поля, для визначення контурів брали за основу супутникові карти, знімали дані з автопілотів. Але вони були неточними. Можливий геодезичний обмір, але він потребує від аграрія чималих інвестицій у кожен гектар. Точність, найкраще співвідношення ціна-якість – переваги саме обльоту дроном. До того ж ви отримуєте не лише точну площу, а й карту рельєфу та актуальну картину розвитку культури на полі. 

Які дані мають бути доступні в один клік по кожній земельній ділянці?

У рамках однієї ділянки у нас має бути кілька блоків інформації. Перший стосується власника: персональні дані власника, спадкоємець, родичі власника. Другийблок договору з контрагентом: строки, ризики, статус, оформлення/неоформлення, розрахунки з пайовиком. Якщо ділянка обробляється за обміном, слід додати інформацію, з ким відбувся обмін, на яку ділянку, а також прописати строки та ризики. У третьому блоці міститься інформація про те, чи перебуває ділянка в обробітку, до якого поля належить, скільки технічних втрат (частина, яка орендується, але не обробляється, приміром, через заліснення). Окремою категорією мають бути і самозахоплені ділянки. На основі цієї інформації відповідальна особа прийматиме рішення: дооформити їх або не ризикувати і просто відкоригувати контури поля.    

Аналітичні дашборди в Land Management Creatio

Також потрібна аналітика земельних ділянок, які не обробляються, але перебувають у зоні зацікавленості аграрія. Для цього потрібно мати інформацію про компанію-конкурента, власників земельних ділянок, які вона обробляє, строки оренди, розрахунки з пайовиками. Частину даних можна отримати з відкритих джерел, решту інформації розпитати у тих же селян.

Чим більша компанія, тим більше часу потрібно, щоб зібрати усі ці дані. Але тут можливі варіанти. Можна внести найважливішу або найновішу інформацію (нові договори оренди), а потім поступово поповнювати базу даних історією, аналітикою тощо. Для агрохолдингів є й інший апробований рецепт – запустити пілотний проект у певному регіоні та згодом масштабувати його на всю компанію. У вас уже будуть прописані процеси, практики навчання, найактивніші учасники проекту розповідатимуть  свої історії успіху про те, як за допомогою системи вдалося підвищити ефективність. Таким шляхом свого часу пішов МХП. 

Отже, потрібно рухатися step by step. Не маю сумніву, що протягом року компанія будь-якого масштабу може запустити повноцінну систему управління бізнес-процесами, а це найпередовіша технологія на ринку.         

Що таке рейтинг поля?

Є різні рейтинги поля. Якщо поглянути на агровиробництво загалом, найголовнішим є рейтинг рентабельності (поля, які приносять більше прибутку, слід обробляти більш інтенсивною технологією). В управлінні земельним банком маємо два рейтинги: консолідації та стійкості. 

Рейтинг стійкості враховує ступінь юридичного оформлення права на обробіток. При цьому беруться до уваги строки оренди, тобто наскільки ми впевнені в тому, що будемо обробляти саме це поле протягом найближчих років.

Приклад рейтингування поля

Рейтинг консолідації показує, яку частину поля аграрій реально орендує, а яку обробляє за обміном або в результаті самозахоплення. Завдання будь-якого агровиробника – спочатку консолідувати земельні ділянки на певному полі, а потім домагатися стійкості. Якщо поле не консолідовано, будь-хто може зайти на нього, «відрізати» собі шматок землі. Особливо, коли велика частина обробляється за обміном, ми не знаємо ступінь ризиків, які стоять за контрагентом, невідомі особливості комунікації з пайовиками, «підводні камені» укладених з ними договорів. Особисті домовленості та добрі стосунки не дають гарантії безпеки. Завтра кон’юнктура може змінитися, прямий конкурент може запропонувати більше. У результаті аграрій отримує розірване поле і не може на ньому нормально працювати. Простіше кажучи, краще менше полів з ділянками цілісним масивом по 2-3 роки оренди, ніж велика кількість полів, де є ділянки з довгостроковою орендою, за обміном, самозахоплені. Маючи консолідоване поле, можна вибудовувати комунікацію з пайовиками, продовжувати строки оренди. Це потребуватиме менших інвестицій. Забирати у когось пай посередині поля набагато складніше, ніж перепідписувати свій.

Цифрові рішення для комунікацій з громадою та пайовиками

Логіка проста. Є різні суб’єкти, які діють у рамках сільради: ОТГ, райдержадміністрація, сільрада, конкуренти, пайовики та їхні родичі. Комунікацію з цими суб’єктами потрібно оцифрувати. Але для початку слід зібрати максимальний обсяг інформації. Наприклад, по сільраді нам необхідно знати: хто голова, депутати, працівники. Важливо мати у своєму розпорядженні і своєрідний соціальний зріз села: наявність школи, дитсадка, церкви, аптеки, газопроводу, стан доріг. Має проводитися робота з вивчення потреб мешканців та фіксуватися в системі: багато людей похилого віку – організувати виїзний медичний огляд, жителі села працюють у цій агрокомпанії – можна запускати програми заохочення до підприємництва чи страхування, великий відсоток дітей дошкільного віку – настав час побудувати або відремонтувати дитячий садок. Таким чином, соціальний фонд компанії розподіляється не на основі побажань голів сільрад чи керівників господарств на місцях, а відповідно до наявних потреб. Лояльність у відносинах з пайовиками та громадою буде гарантована. 

Вся інформація зберігається в одному місці і «не зникає разом з людьми», коли працівники переходять на роботу в конкурентні компанії. За такими системами майбутнє, навіть після відкриття ринку землі.  

Картка пайовика в Land Management Creatio

Я прогнозую, що навіть з відкриттям ринку землі не всі власники поспішатимуть продавати свої ділянки. Аграрії зможуть викупити лише 20-40% землі найближчі 5-6 років. Для людини, яка живе в селі, ділянка – це ледь не єдине, що в неї є, це той ресурс, з якого вона може прогодувати себе та утримувати присадибне господарство.  Це як продати останню корову.    

У Болгарії, приміром, ринок землі давно запущено. Але ділянки досі не поспішають продавати. Продають переважно ті, хто виїхав у міста. Трапляється, що власники починають обробляти свої паї, навіть посередині поля. Ще одна особливість – щороку в певний період у кожному болгарському селі збираються всі зацікавлені сторони. Саме тоді агрокомпанії можуть домовитися про консолідацію своїх земель. Підсумковим документом є акт, який підписує голова сільради. Він дійсний лише протягом року. 

Ринок землі в Україні

Оскільки вартість оренди та управління земельним банком після запуску ринку зросте, - 95% агробізнесу в Україні в короткотерміновій перспективі все ж програє. Оцифровані компанії лише перебуватимуть у більш вигіднішому становищі. Проте, ринок загалом однозначно виграє, адже сюди підуть інвестиції та зросте конкуренція.    

З точки зору моделі технічно нічого не зміниться. Просто з’явиться додаткова аналітика: крім орендованих, обміняних, самозахоплених, виникне нова категорія – викуплені ділянки. Насправді ця категорія вже є, адже фермери купують ділянки в обхід мораторію. Для великих та середніх компаній запуск ринку та посилення конкуренції змусять змінити сам підхід до управління земельним банком. Думаю, що найближчі п’ять років у земельних відділів цих компаній буде набагато більше роботи, ніж вони зможуть осилити, тому функція управління земельним банком у них буде поступово переходити на аутсорс. А через деякий період потреба у таких відділах і взагалі зникне, тому що більшість завдань автоматизують. Залишиться лише функція управління відносинами з пайовиками та ОТГ. Завдяки анонсованій максимальній автоматизації відносин держави та бізнесу скоротяться і юридичні відділи.   

Ще один важливий тренд майбутнього ринку – необхідність інвестувати у відносини з пайовиками на довгострокову перспективу, боротьба за їх лояльність. Агрокомпанії будуть змушені забезпечувати себе аналітикою в режимі онлайн, моніторити, що відбувається на території сільрад (хто підвищив оренду, хто підписав більше договорів, кому вдалося домовитися) й оперативно на це реагувати. Швидкість реакції буде вирішувати все. Як кажуть, хто не встиг, той запізнився...

 


Консультант
Отримайте безкоштовну консультацію

Телефонуйте за номером +380 67 829 10 80
або залиште свої контактні дані і ми з вами зв'яжемося

Зворотнiй дзвінок