Економія на автопілоті: кейс "ІМК"

Проблеми внесення ЗЗР різноманітні – іноді це елементарна відсутність необхідного робочого обладнання, а іноді – як у прихильників точного землеробства – відсутність систем автопілотування. Від них залежить рівень витоптування обприскувачами посівів, наявність перекриттів і пропусків. Особливо це стосується причіпних обприскувачів, адже самохідні машини найчастіше оснащені необхідними курсовказівниками або автопілотом за замовчуванням. Що робити, якщо немає можливості купити нову техніку, але хочеться поліпшити якість обробки посівів, розповідає заступник генерального директора з інновацій аграрної компанії "ІMK" Богдан Кривіцький.

Реалії бізнесу

В Україні більшість агрохолдингів мають парк техніки типу "солянка" – машини різних брендів, віку, пробігу, комплектації використовуються скопом. Часто підприємство не має можливості оновити свій парк техніки, тому змушене використовувати те, що є. Водночас часто в парку виявляється і кілька одиниць висококласної техніки – тих же обприскувачів. І тоді на полі дуже помітний контраст: одразу видно, де використовували стару техніку, яка допускає огріхи, а де нову, що вносить ЗЗР практично ідеально – без витоптування, пропусків і перекриттів.

схема утворення витоптування

Окрім наявності застарілої техніки ще одна проблема, з якою стикається аграрій при внесенні ЗЗР, – відсутність контролю якості обприскування. Оскільки у нього немає обладнання, яке може "прив'язати" внесену норму препаратів до GPS-координат, агровиробник не має змоги відстежити, скільки хімікатів вилилося на поле і чи були на ньому пропуски і перекриття. Тим паче що секції обприскувача при наїзді на перекриття повинні відключатися, щоб не вносити норму двічі і не нашкодити рослинам.

Все це робиться для мінімізації втрат врожаю. Адже якщо, наприклад, погода – це фактор, на який людина не може вплинути, то не допускати помилок при виконанні технології аграрій фактично зобов'язаний. Технологічні умови не повинні порушуватися.

Керівник агропідприємства, який бачить і розуміє різницю між старим і сучасним обладнанням, рано чи пізно приходить до логічного висновку: потрібно або переобладнати застарілий парк техніки переобладнати, або намагатися замінити його більш сучасним.

Система автопілотування з RTK, картографування роботи, система відключення секцій – головні елементи, які необхідні для успішного внесення ЗЗР. Ми на своєму прикладі переконалися в тому, що точне землеробство значно зменшує ризики втрати врожаю навіть на найбільш ранніх етапах впровадження.

Крок перший. Аналіз витоптування

Ми проводили моніторинг полів кукурудзи дроном і помітили, що значна кількість посівів витоптана. Тому вирішили провести детальний аналіз і підрахувати, скільки витоптує обприскувач під час внесення ЗЗР, визначити втрати врожаю і підрахувати фінансові збитки. Оскільки управління обприскувачем проводилося вручну, це призводило до витоптування великої площі рослин. Тому ми здійснили виїзд на поля, провели обліт дроном, щоб отримати ортофотоплан, який ми потім обробили в програмному забезпеченні DroneDeploy, що дозволило отримати зображення/карти, на яких чітко видно колії, що залишаються після проходження обприскувача.

Ортофотоплан

Ортофотоплан, побудований у програмі DroneDeploy. Блакитні лінії – колії від обприскувача. Фото надано "ІМК"

Щоб визначити втрати врожаю від того чи іншого обприскувача, ми провели кілька тестів: використовували різні обприскувачі, робили виїзди як днем, так і вночі, обробляли різні культури (кукурудзу і соняшник).

Після "практичних досліджень" перейшли до математики. Помноживши довжину витоптаної колії на її ширину, ми отримали загальну площу витоптування по кожній ділянці. Підрахунки показали, що в середньому обприскувачі витоптували 1,3% посівних площ. Якщо представити ці цифри у грошовому вираженні, то на кожному гектарі компанія втрачала близько $12, а в її активах посівних гектарів тисячі!

Результати аналізу збитків Результати аналізу збитків від витоптування

Як показав проведений аналіз, використання обприскувачів на ручному управлінні негативно впливає на якість технологічних операцій. В результаті наїзду технікою гине велика кількість рослин, а це, звичайно ж, позначається на результатах сезону. Тому обов'язково потрібно відмовлятися від застарілих моделей проведення технологічних операцій, модернізувати або оновлювати парк техніки, застосовувати методи точного землеробства.

Спеціалісти ІМК вміло використовують дані систем супутникового моніторингу та дані моніторингу за допомогою БПЛА. Представлені розрахунки можна було отримати, використовуючи ортофотоплан, оскільки він дозволяє розрахувати точні площі витоптаних обприскувачем ділянок. Відеомоніторинг дронами дозволяє лише побачити проблемні ділянки, а ось зібрані за допомогою DroneDeploy дані та оброблені в цьому хмарному сервісі ортофотоплани і карти вегетаційного індексу дають можливість отримати точні розрахунки,

коментує Вадим Остапенко, спеціаліст SmartFarming

Крок другий. Установка RTK-станцій

У 2017 році компанія "ІМК" придбала 7 RТК-станцій – тепер всі наші поля мають покриття високоточним сигналом корекції. Це дає набагато більшу точність від проходу до проходу техніки при впровадженні паралельного водіння.

У минулому році ми використовували порівняно дешевий сигнал: точність від проходу до проходу при посіві складала 15 см. З огляду на те, що для посіву технічних культур, особливо кукурудзи, необхідно якісне і стабільне стикове міжряддя, невідповідність значно ускладнює обмолот.

У цьому році точність проходу при посіві склала 2-4 см. Навігаційна лінія, по якій провели посів, може використовуватися протягом необмеженого періоду часу для проведення різних технологічних операцій, наприклад, локального внесення добрив, обприскування, внесення ЗЗР, для посівів в наступні роки або навіть в перспективі Controlled Traffic Farming.

Базові RТК-станції використовуються для корекції супутникового сигналу. При цьому враховується точне позиціонування власне базової станції і подальшої передачі поправки на приймач, встановлений на техніці.

Корекція сигналу відбувається в режимі реального часу, що забезпечує постійне збереження сантиметрової точності позиціонування техніки. RТК-станція забезпечує точність від проходу до проходу близько 2 см.

Наприклад, міжряддя кукурудзи, згідно з технологічною картою підприємства, має становити 70 см. Трактор, на якому встановлена система автоматичного водіння, що працює на безкоштовному сигналі, може забезпечити точність відстані між стиками з похибкою близько 15-20 см, а при RТК-поправці можна домогтися практично ідеальних стиків між проходами з різницею в 2-4 см.

Найбільша економічна ефективність застосування RТК-станції полягає в максимально точному проведенні технологічних операцій, відсутності перекриттів і пропусків, більш ефективній обробці полів зі складною геометрією. І це все в режимі реального часу.

А при застосуванні на підприємстві технології нульового або мінімального обробітку RТК-точність практично нічим не можна замінити,

пояснює Дмитро Чернега, виконавчий директор компанії SmartFarming

Крок третій. Переобладнання обприскувачів

Природно, що для вирішення вищеописаних проблем з обприскувачами ідеальним варіантом буде закупівля сучасних самохідних одиниць. У цьому напрямі ми і рухаємося. Проблема в тому, що миттєво замінити весь існуючий парк причіпних обприскувачів новими самохідними дуже складно. Переобладнання причіпного обприскувача коштує близько $5 000, а покупка самохідного обійдеться у $370 000. Та й за допомогою переобладнання ми зможемо і далі використовувати всі свої причіпні обприскувачі. На наші обприскувачі ми поставимо систему Hexagon, яка містить курсовказівник, систему картування, систему контролю норми внесення і систему відключення секцій.

Hexagon Ti5Бортовий термінал Hexagon Ti5

Але в будь-якому випадку швидко це не робиться, і потрібно доводити необхідність такого переобладнання перед керівництвом, як і в разі придбання мережі RTK-станцій. Це повноцінний кошторис з прогнозованими ризиками і конкретними передбачуваними економічними успіхами від впровадження нововведень. Для цього ми вирішили провести пробне переобладнання. За допомогою звернулися до компанії FRENDT, оскільки нас повністю влаштувала ціна на послуги і якість виконання завдань.

Витоптування, перекриття та пропуски – це головний біль агрономів, що б'є по кишені сільгоспвиробників. Якщо взяти обприскувач зі стандартною шиною в 320 мм, то до кінця сезону технічна колія може зрости втричі і доходити до 1 метра. Трактористу важко потрапити в старі проходи і колія зміщується вліво або вправо – отже, пошкоджується більше рослин.

Крім того, не дотримується культура виробництва. Наприклад, першу операцію з внесення ЗЗР починають з лівого краю поля, а другу – з правого, внаслідок чого маємо дві колії.

Довжина штанги обприскувача 18 метрів, ширина поля, наприклад, 66 метрів. Таким чином, обприскувач робить 3 проходи шириною по 18 метрів і четвертий (правим краєм поля) – шириною в 12 метрів. Наступну операцію з внесення ЗЗР починають з правого краю поля, але проходять не по колії, залишеній після першої операції, а здійснюють прохід техніки з розрахунком на всю ширину штанги обприскувача – 18 метрів замість 12-ти. В результаті другої операції утворюються витоптані колії, зміщені на 6 метрів правіше попередніх, отриманих після першої операції.

Ми пропонуємо нашим клієнтам вирішити цю проблему шляхом установки автопілота Hexagon – він простий у використанні і доступний за ціною. Якщо порівнювати ефективність внесення ЗЗР до і після роботи з використанням автопілота та впровадженням паралельного водіння, то за допомогою переобладнання вдається повністю уникнути витоптування рослин і заощадити 6-10% пестицидів. Залежно від культури можна підрахувати площу витоптаних рослин і, відтак, недоотриманий прибуток до кінця року,

розповідає Віталій Шуберанський, засновник компанії FRENDT

Для початку ми обладнали необхідними гаджетами і програмним забезпеченням тільки 2 з 13 наших причіпних обприскувачів. Подивимося, що з цього вийде, зафіксуємо результати і надамо обґрунтування для закупівель керівництву "ІМК".

Крім цього, ми плануємо встановити на техніку John Deere систему Auto Trac Row Sense. Її сенсори і камери визначають відстань між колесом і рослинами з обох боків і таким чином "ведуть" трактор по міжряддю. Очікуємо, що така модернізація окупиться за сезон.

Економія на автопілоті: кейс ІМК

У своєму підході до вирішення проблеми витоптування посівів ми застосували принцип Парето – доклали 20% зусиль для отримання 80% результату. Звичайно, в майбутньому ми все одно націлені на покупку самохідних обприскувачів, але на даному етапі нам вигідніше вдосконалити старі для отримання найкращого результату прямо зараз,

резюмує Богдан Кривіцький

Підписатись на наші новини

Доброго дня!

Дякуємо за інтерес до наших послуг.

Залиште свої контакти і наш менеджер зв'яжеться з Вами і надасть всю необхідну інформацію

Консультант
Потрібна консультація?

Телефонуйте за номером +38 067 829 10 80
або залиште свої контактні дані і ми з вами зв'яжемося

Клієнти та Партнери

  • UkrLandFarming
  • Кернел
  • Agroprosperis
  • Миронівський Хлібопродукт
  • Астарта-Київ
  • Мрія
  • ІМК
  • Агрейн
  • Приват-АгроХолдинг
  • HarvEast
  • УкрАгроКом-Гермес-Трейдинг
  • Зерновий альянс – Баришівська зернова компанія
  • Фрідом Фарм Інтернешнл
  • Continental Farmers Group
  • ED&F Man
  • Agricom Group
  • Агро-Регіон
  • Централ Фармінг Юкрейн
  • Лендфорт
  • Агро-КМР
  • Фаворит-Агро
  • АМГ Миронівське
  • Бершадь Агроплюс
  • Грін Тім
  • Флора
  • MAS Seeds Україна
  • Syngenta
  • CAS
  • SmartDrones
  • Frendt
  • Meteotrek
  • Лабораторія AgroScope
  • DroneDeploy
  • OMP
  • AgGeek

Зворотний дзвінок