Розвиток AgTech в Україні: складно, але можливо

Компанія SmartFarming фактично стала однією з перших компаній в Україні, що популяризують точне землеробство. З кожним новим клієнтом спектр послуг, які надаються, розростався. Якщо на старті компанія займалася зведенням інформації про земельні ділянки в електронну базу і пропонувала інструментарій для паспортизації полів, то станом на сьогоднішній день фахівці SmartFarming пропонують комплексні рішення для аграріїв і здійснюють проекти "під ключ". Попит сформував пропозицію.


"У нас є бачення поетапної автоматизації, систематизації компанії, з чого почати, як правильно та системно впроваджувати технологію. І ми формуємо ринкову культуру за допомогою проектів, івентів, контенту, маркетингу та партнерських проектів", –говорить Бєлєнков.

 

Якщо порівнювати те, як ринок сприймає і впроваджує AgTech сьогодні, з тим, що було 5 років тому, то розрив колосальний – культура імплементування нових технологій стала куди краще.

"Я впевнений, що ми вже сформували певну культуру на ринку управління земельними банками та визначили тенденції. У нас є розуміння умовної матриці зрілості компаній, етапів їхнього розвитку, є певна лідируюча позиція на ринку, і ми розуміємо, де все це відбувається", – заявляє Артем Бєлєнков.

Напрямки, в яких працює SmartFarming: землеробство, логістика та торгівля. Основне завдання – підвищити ефективність компаній Клієнтів, плавно впроваджуючи технології для кожного етапу діяльності – від польового виробництва до збуту кінцевого продукту. По суті, компанія пропагує комплексний підхід у використанні продуктів AgTech, бо саме системне впровадження інновацій забезпечує максимальний успіх проекту.

SmartFarming – це одночасно і дистриб'ютор, і інтегратор комплексних рішень для агробізнесу. Компанія займається впровадженням точного землеробства: від проектних розробок "на папері" до реалізації – як окремо, так і комплексно – кожного етапу проекту.

SmartFarming надає послуги управлінського консалтингу, експертизи з управління земельним банком і фінансами, технікою та операціями, пропонує рішення для боротьби з шахрайством і рейдерством.

Крім цього, компанія проводить різноманітні операції з використанням БПЛА. Це і обмір полів, і моніторинг стану посівів, і внесення засобів захисту рослин, і інспектування ділянок.

Українські агропідприємства вже чудово розуміють, що без впровадження інновацій високих результатів їм не досягти, попит на послуги і рішення, які пропонують SmartFarming, зростає.

AgroTech в Україні

На думку Бєлєнкова, українські аграрії нічим не поступаються аграріям західним – вони практично на одному рівні. Артем пояснює:

"Наші агрохолдинги не набагато відстають від холдингів у розвинених країнах, а наші фермери такі ж здібні, як і західні. Але це не тому, що ми такі класні, а тому, що ситуація не дуже хороша всюди. Наш ринок значно поступається з точки зору розробки стартапів і технологічних проектів."

На думку підприємця, якби його компанія перебувала в США, то її капіталізація була б набагато більшою. Корінь проблеми – поганий інвестиційний клімат і відсутність інфраструктури для розробки інноваційних рішень. В агрохолдингів є кошти для впровадження нових технологій, але немає розуміння, наскільки це потрібно та ефективно.

Інвестори та підприємці не бачать сенсу вкладати гроші в розробку нового продукту в Україні, тому вітчизняним стартапам скрутно. За кордоном більше перспектив та можливостей, капіталізація AgTech компаній вища.

"Україна – хороша технологічна платформа для тестування нових рішень, але не для того, щоб заробляти гроші на розробці технологій", – говорить Бєлєнков.

Для стимулювання технологічного розвитку в Україні потрібні умови: прозорість роботи урядових органів та сприятливий інвестиційний клімат. За словами Артема Бєлєнкова, доведеться ще довго чекати змін в цих сферах:

"Я думаю, що все буде розвиватися по-своєму. Фактично, ринок уже розвивається: Agrohub був запущений, Хмельницький Василь Іванович відкрив інноваційний парк Unit.City, де проводиться все більше й більше івентів, і учасники ринку консолідуються".

Щоб ринок AgTech функціонував і розвивався, потрібна зв'язка "стартапи – інвестори – держава". І держава в цій зв'язці поки що не виступає партнером для бізнесу, хоча могла б зробити для ринку дуже багато. З цих причин Україна в найближче десятиліття не стане технологічним центром.

Але незважаючи на труднощі з розвитком інновацій в Україні, значна частина агрокомпаній імплементує нововведення у свій бізнес, проте не всі роблять це розумно. Недостатньо просто вкладати гроші або купувати рішення, потрібно комплексно інтегрувати технологію в робочий процес.

Персонал повинен бути мотивований. Це важливо

Процес впровадження технології на підприємстві займає один сезон, оскільки потрібно відпрацювати весь виробничий цикл, щоб оцінити результат. А на те, щоб технологія прижилася, популяризувалася і стала частиною культури, підуть роки.

"Існують компанії, що впроваджують технології системним і правильним чином. На мій погляд, це MHP, Kernel, IMC і Agroprosperis. Ці компанії мають системний підхід до технологій, у них є досвідчений персонал, який відповідає за інновації", – розповідає Артем Бєлєнков.

Впровадження нового рішення завжди вимагає навчання персоналу. Фактично, під час цього процесу підвищується кваліфікація співробітників і, отже, збільшується їхня цінність як фахівців.

"Тим, ​​хто пройшов навчання і прийняв нові умови роботи, повинні Оскільки платити більше, ніж раніше. Ці фахівці стали розумнішими, сильнішими і більш кваліфікованими. Мотивація повинна залежати від KPI," – пояснює Бєлєнков.

За словами Артема, на вітчизняних аграрних підприємствах оператор техніки часто отримує зарплату в 3 тисячі гривень, хоча давно вже мав би отримувати 6 тисяч, зважаючи на набуті знання та досвід використання нових систем. Від таких "проапгрейдженних" фахівців фактично залежить результат сезону, а бонуси їм, по суті, не нараховують. Бєлєнков впевнений – технології працюють тільки в поєднанні з розумною політикою управління персоналом і мотивацією.

 

Головні конкуренти - Клієнти

SmartFarming не позиціонує себе як розробника нових технологічних рішень і не планує розробляти будь-яке програмне забезпечення. Компанія консультує своїх партнерів і допомагає вдосконалювати їхні продукти, оскільки часто стає першою, хто помітив технологію, побачив потенціал та ефективність її використання, почав експлуатувати.

За словами засновника компанії, найбільшу конкуренцію складають самі сільгосппідприємства – коли бачення та досвід Клієнта не збігаються з баченням і досвідом фахівців компанії. Крім цього, існує конкуренція зі спеціалізованими компаніями, оскільки агрокомпанії все ж таки часто ведуться на дешевизну послуг, нехтуючи якістю та ефективністю.

Якщо ж говорити про реалізацію комплексних проектів, коли мається на увазі впровадження декількох рішень або технологій, у SmartFarming явних конкурентів немає. Компанія пропонує послуги з консультування бізнесу, проводить аудит земельного банку, автоматизує процес управління земельними активами та надає аналітику. Спектр послуг також включає переобладнання та тестування техніки, навчання персоналу та доведення проекту до стадії повної готовності.

"Ми надаємо високоточні сільськогосподарські послуги, в тому числі, переобладнання техніки. Ми можемо налаштувати автопілот, курсовказівники, базові станції, впровадити паралельне водіння, відключення секції обприскувача, контролювати посіви, встановлювати додатки і так далі. Є ще більше послуг: такі як моніторинг посівів, взяття проб ґрунту, сканування ґрунту, супутниковий моніторинг і дані про погоду. Коли ми приходимо до клієнтів, ми завжди пропонуємо їм більше, ніж будь-який інший гравець на ринку", – розповідає Артем Бєлєнков.

А це точно точне землеробство?

На жаль, багато компаній маніпулюють терміном "точне землеробство" та основною метою ставлять не вирішення проблеми Клієнта шляхом впровадження необхідних технологій, а нав'язують ті послуги, що здатні надати. Для агропідприємства позитивний ефект від такої співпраці якщо і буде, то короткочасним. Як результат – багато аграріїв погано налаштовані відносно впровадження точного землеробства.

Але є і такі сільгоспкомпанії, що самі намагаються "вступити на шлях істинний". Часто впровадження точного землеробства для них обмежується проведенням агрохіманалізу ґрунту або зменшенням витрат часу на внесення добрив.

"Коли ми говоримо з нашими Клієнтами, ми говоримо про "ефективне сільське господарство" замість точного землеробства. На нашу думку, це правильна культура водіння, технічного обслуговування машин і обладнання під час зимівлі, підготовка обладнання до сезону. Це абсолютно прості речі, часто навіть примітивні, але правильне використання цих технологій підвищує ефективність на 20-30%", – говорить Бєлєнков.

 

За матеріалами Destination

Артем Бєлєнков
Автор
Артем Бєлєнков
Засновник

Підписатись на наші новини

Доброго дня!

Дякуємо за інтерес до наших послуг.

Залиште свої контакти і наш менеджер зв'яжеться з Вами і надасть всю необхідну інформацію

Консультант
Потрібна консультація?

Телефонуйте за номером +38 067 829 10 80
або залиште свої контактні дані і ми з вами зв'яжемося

Клієнти та Партнери

  • UkrLandFarming
  • Кернел
  • Agroprosperis
  • Миронівський Хлібопродукт
  • Астарта-Київ
  • Мрія
  • ІМК
  • Агрейн
  • Приват-АгроХолдинг
  • HarvEast
  • УкрАгроКом-Гермес-Трейдинг
  • Зерновий альянс – Баришівська зернова компанія
  • Фрідом Фарм Інтернешнл
  • Continental Farmers Group
  • ED&F Man
  • Agricom Group
  • Агро-Регіон
  • Централ Фармінг Юкрейн
  • Лендфорт
  • Агро-КМР
  • Фаворит-Агро
  • АМГ Миронівське
  • Бершадь Агроплюс
  • Грін Тім
  • Флора
  • MAS Seeds Україна
  • Syngenta
  • CAS
  • SmartDrones
  • Frendt
  • Meteotrek
  • Лабораторія AgroScope
  • DroneDeploy
  • OMP
  • AgGeek

Зворотний дзвінок